تجهیزات دندانپزشکی

تفاوت ایمپلنت کره ای و سوئیسی در چیست؟

Korean implant

ایمپلنت های دندانی یک نسخه مصنوعی از دندان ها هستند. همه برندهای ایمپلنت دندان یکسان نیستند، در حال حاضر در اکثر کلینیک های دندانپزشکی از ایمپلنت کره ای و ایمپلنت سوئیسی استفاده می شود. به طور کلی ایمپلنت دندانی از سه بخش پست، اباتمنت و پروتز ساخته شده است. ایمپلنت ها اغلب با نام های تجاری مختلف عرضه می شوند. بیماران دندانپزشکی اغلب در مورد معنای این نام های تجاری و اینکه آیا برند واقعاً برای جراحی آنها اهمیت دارد یا خیر، سردرگم می شوند. در این مقاله در خصوص انواع برند های ایمپلنت می خوانید و همچنین متوجه می شوید مارک ایمپلنت مورد استفاده تا چه اندازه باید برای شما اهمیت داشته باشد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی معمولا از تیتانیوم ساخته می شوند. قسمت پست ایمپلنت توسط جراح دندان در استخوان فک شما قرار داده می شود. سپس ایمپلنت باید با استخوان فک طبیعی ترکیب شود تا ریشه مصنوعی دندان را تشکیل دهد. تاج دندان و اباتمنت روی پست قرار می گیرد، بنابراین لازم است که پایه ای پایدار برای دندان جدید تشکیل شود. برخلاف روکش های دندانی، پست های ایمپلنت به صورت سفارشی برای بیماران طراحی نمی شوند. با این حال، اندازه و طول پست ایمپلنت ممکن است بر اساس متراکم بودن استخوان فک شما یا برخی ویژگی های دیگر متفاوت باشد. با توجه به این موارد شما می توانید به دنبال نوع به خصوصی از ایمپلنت باشید تا همان چیزی را که به آن نیاز دارید به دست آورید. در حالی که برخی از برند های ایمپلنت های دندانی از شهرت بهتری نسبت به سایرین برخوردار هستند، نام برند نتیجه جراحی را تعیین نمی کند.

Korean implant1

تفاوت های اصلی ایمپلنت های دندانی

برای اکثر بیماران دندانپزشکی، واقعاً تفاوتی بین ایمپلنت سوئیسی و ایمپلنت کره ای وجود ندارد. آیا همه آنها پیچ های تیتانیومی نیستند که وارد فک شما می شوند؟ تقریباً، بله. با این حال، باز هم ایمپلنت های دندانی می توانند از نظر ظاهری متفاوت باشند. برخی از ایمپلنت های دندانی باریک هستند، در حالی که برخی دیگر بلند تر یا ضخیم تر هستند. برخی از دندانپزشکان بسته به جایی که ایمپلنت در دهان شما قرار می گیرد، ممکن است به طور خاص برندی را توصیه کنند. به عنوان مثال، برای دندان های جلویی از فک بالا، دندانپزشک شما ممکن است یک ایمپلنت سوئیسی باریک را توصیه کند. با این حال، تفاوت های واقعی بین ایمپلنت های سوئیسی و ایمپلنت های کره ای تا حد زیادی فنی است. به عنوان یک بیمار، ممکن است لزوماً درک نکنید که طراحی یک ایمپلنت خاص چگونه بر روند جراحی تأثیر می گذارد. شما باید از دندانپزشک یا جراح دهان خود بپرسید که آیا انواع مختلف ایمپلنت در نهایت بر موفقیت ایمپلنت شما تاثیر دارد یا خیر. تمام ایمپلنت های دندانی به طور کلی در حدود 95 درصد موفقیت بر روی کاغذ دارند. تا زمانی که دندانپزشک از ایمپلنت مورد تایید FDA استفاده می کند، باید همانطور که انتظار می رود جراحی شما موفق باشد.

مقایسه ایمپلنت سوئیسی و ایمپلنت کره ای

کشور سوئیس جز کشورهای بسیار با تجربه در زمینه ساخت ایمپلنت های دندانی است و برخی از ایمپلنت های سوئیسی جز بهترین برندهای ایمپلنت در دنیا هستند. البته کره جنوبی نیز در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری در زمینه تولید تجهیزات پزشکی از جمله ایمپلنت دندانی داشته است و همین موضوع ایمپلنت های کره ای را به محصولاتی برجسته تبدیل نموده که در حال حاضر با نمونه های سوئیسی ایمپلنت مقایسه می شوند.

با پرداختن به تفاوت های میان ایمپلنت کره ای و ایمپلنت سوئیسی پاسخ به این سوال که کدام یک از انواع این ایمپلنت ها بهتر هستند، راحت تر خواهد بود.

  • از نظر دوام: در مورد برندهای برتر سوئیسی، دوام و ماندگاری ایمپلنت ها مورد تایید سازمان های بهداشت دنیا قرار گرفته است. ایمپلنت های برخی از برندهای کره ای نیز دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند؛ اما در هر دو این گزینه ها شما باید به دنبال برند با کیفیت و با دوام بالا باشید زیرا همه برند های سوئیسی ایمپلنت با دوام بالا تولید نمی کنند. به طور معمول طول عمر یک ایمپلنت کره ای بین ۱۰ تا ۱۵ سال برآورد می شود.
  • از نظر در دسترس بودن: اگرچه نمایندگی هایی در ایران وجود دارند که شما هنگام نیاز به تعویض قطعه ایمپلنت سوئیسی خود نگرانی نداشته باشید، اما قطعات ایمپلنت کره ای در دسترس تر و ارزان قیمت تر هستند. البته حتما دندانپزشک شما قبل از کاشت ایمپلنت به شما برندی را پیشنهاد می کند که در تهیه آن دچار مشکل نشوید؛ اما به طور کلی ایمپلنت های سوئیسی در بازار کمیاب تر هستند.
  • موفقیت کاشت: در مورد موفقیت در کاشت، معمولا برندهای سوئیسی موفق تر هستند.
  • قیمت: به طور کلی برندهای سوئیسی قیمت بالاتری نسبت به انواع ایمپلنت های کره ای دارند.
Korean implant2

اگرچه هر دو ایمپلنت سوئیسی و ایمپلنت کره ای مزایا و معایب خود را دارند اما دلیل گران قیمت تر بودن ایمپلنت های سوئیسی کیفیت بالای آن هاست و اینکه استاندارد های اروپایی در ساخت ایمپلنت در آن‌ ها رعایت می شود، همین رعایت استانداردها هزینه تولید را بالا می برد. دوم اینکه ایمپلنت‌های سوئیسی به خاطر نام برند آن‌ها که شناخته شده تر است گران قیمت تر هستند. مورد سوم اینکه هزینه واردات از کشورهای اروپایی به دلیل دورتر بودن و بالا بودن ارزش یورو نسبت به پول رایج کره بیشتر می باشد.

معرفی چند نمونه از برندهای ایمپلنت سوئیسی و ایمپلنت کره ای

در ادامه چند برند از انواع ایمپلنت های کره ای و سوئیسی را به شما معرفی می کنیم تا در هنگام خرید ایمپلنت و مشاوره با دندانپزشک اطلاعات پایه ای در این خصوص را داشته باشید.

برندهای ایمپلنت‌ کره ای

ایمپلنتیوم (Dentium): ایمپلنتیوم یک برند معتبر در بین ایمپلنت‌های کره‌ای است که با فناوری پیشرفته و مواد با کیفیت خود شناخته می‌ شود. این برند با بهره‌ گیری از تکنولوژی نانوپوشش، که به کاهش عواملی مانند خطر بروز عفونت‌ و التهاب کمک می‌ کند، توانسته‌ موفقیت زیادی در جوش‌ خوردن و ترکیب ایمپلنت با استخوان فک داشته باشد.

DIO: DIO یکی دیگر از برندهای معروف ایمپلنت کره‌ای است که با تجربه چند دهه در صنعت دندانپزشکی، ایمپلنت‌هایی با عمر طولانی، زیست سازگاری و ثبات بالا تولید می‌کند. این ایمپلنت‌ ها از نظر طراحی و کیفیت از استانداردهای بالایی برخوردارند و انتخابی مطمئن برای اغلب از بیماران محسوب می‌ شوند. یک مطالعه بالینی نشان داده که این ایمپلنت‌ ها نرخ از دست دادن پیشرونده استخوان و پایداری ایمپلنت 100% داشتند.

مگاژن (Megagen):مگاژن نیز یکی دیگر از برندهای معروف ایمپلنت های دندانی کره‌ است که با استفاده از تحقیقات پیشرفته و فناوری‌ های نوین، جایگزینی مطمئن را برای دندان‌ های اصلی ارائه می‌ دهد. این برند با داشتن پیچ ایمپلنت باکیفیت، موفقیت‌ های زیادی را در این زمینه کسب کرده است.

Korean implant3

Osstem: برند Osstem یکی از شرکت‌ های معتبر در تولید ایمپلنت است که با ترکیب فناوری روز دنیا و استفاده از مواد با کیفیت، جایگزینی مطمئن و مؤثر برای دندان‌ ها ارائه می‌ دهد. در یک مطالعه، میزان بقای تجمعی این برند ایمپلنت در سال اول پس از کاشت 97.34%، سال دوم  95.90% و سال سوم، 95.37% گزارش شد.

برندهای مطرح ایمپلنت‌های سوئیسی

ایمپلنت دندان اشترومن (Straumann): ایمپلنت‌ دندان اشترومن یکی از برترین برندهای سوئیسی در این صنعت هستند. این برند با تاریخچه‌ ای پرافتخار و تجربه‌ گسترده در توسعه و تولید ایمپلنت‌های دندانی، انتخابی مطمئن برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته شناخته شده است.

در سال 2016، تعداد دندانپزشکانی که درمان ایمپلنتولوژی در سوئیس انجام می‌ دادند، به 91 درصد رسید. این افزایش استفاده از ایمپلنت نشان‌ دهنده گسترش استفاده از ایمپلنت‌ ها در این کشور است. برند Straumann شناخته‌ شده‌ ترین برند ایمپلنت در بین دندانپزشکان سوئیسی می‌ باشد.

برند SIC: برند SIC نیز یکی از شناخته‌ شده‌ ترین برند های ایمپلنت سوئیس است. این ایمپلنت‌ ها با استفاده از تحقیقات پیشرفته و فناوری‌ های به‌ روز و استانداردهای بالا تولید می شوند و گزینه‌ ای مطمئن برای برطرف کردن مشکلات دندانی به شمار می‌ روند. ایمپلنت‌های SIC به دلیل عمر طولانی و زیست سازگاری بالا، مورد توجه بیماران و دندانپزشکان قرار گرفته‌ اند.

برند SPI: برند SPI یکی دیگر از برندهای برجسته ایمپلنت‌ سوئیسی است. این برند با استفاده از به روزترین تکنولوژی‌ ها، امکان جایگزینی دندان‌ های از دست رفته را با ثبات بالا فراهم می‌ کند. ایمپلنت‌ های SPI به دلیل کیفیت بالا، محبوبیت زیادی بین دندانپزشکان دارند.

برند ITI: برند ITI نیز یک برند مطرح ایمپلنت سوئیسی است. این ایمپلنت‌ها از آلیاژ ۱۵ درصدی زیرکونیوم با ۸۵ درصد تیتانیوم ساخته شده‌ اند و به بیش از ۷۰ کشور صادر شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرند. تحقیقات نشان داده که ریزنشت باکتریایی در برند ایمپلنت‌ ITI کمتر از سایر برندها است که همین ویژگی، ایمپلنت های ITI را به یکی از بهترین گزینه‌ های ایمپلنت دندانی تبدیل کرده است.

جمع بندی

در این مطلب با انواع برند های ایمپلنت سوئیسی و کره ای آشنا شدید. با اطلاع از این برند ها و ویژگی ها و تفاوت های هر یک هنگام مراجعه به دندانپزشک انتخاب راحت تری خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *