آموزش‌های دندانپزشکی

علت ورم بعد ایمپلنت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

Swelling after implant

برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی در استخوان فک انسان نیاز به جراحی دهان است. مانند بسیاری دیگر از جراحی ها، برای جراحی ایمپلت نیز می توان انتظار ایجاد برخی از عوارض جانبی برای بیماران را داشت، که یکی از این عوارض ورم بعد از ایمپلنت است. ما در این مقاله با ارائه اطلاعات کامل در زمینه ورم بعد از ایمپلنت، بیماران را برای بهترین روش مقابله با تورم پس از کاشت ایمپلنت دندانی آماده می کنیم. مهم است که بدانید در طول دوره بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان چه عوارض احتمالی را پیش رو دارید. با خواندن این مقاله، قادر خواهید بود علائم هر گونه عارضه ای را که ممکن است نیاز به تماس با دندانپزشک داشته باشد، تشخیص دهید.

آیا ورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان طبیعی است؟

به طور کلی تورم نتیجه تجمع مایع در بافت ها است. ورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان معمولا طبیعی است زیرا ورم، روش بدن برای مقابله با تروما است. بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است کبودی نیز رخ دهد؛ ایجاد کبودی نیز روش دیگری است که بدن توسط آن به تزریق ها و برش ها واکنش نشان می دهد. بسته به تعداد ایمپلنت‌ های دندانی و مدت زمان و پیچیدگی جراحی، اینکه افراد با عنصر تورم و کبودی در اطراف دهان، فک، گونه‌ها، چشم‌ها و کناره‌ های صورت مواجه شوند، به هیچ وجه غیر معمول نیست.

واکنش هر فردی بعد از جراحی ایمپلنت متفاوت است و بدن برخی از بیماران تمایل بیشتری به تغییر رنگ و التهاب نسبت به سایرین دارد. به طور معمول، عوارض جانبی فوق در روز دوم تا سوم پس از جراحی ایمپلنت دندان بدتر می شود و به اوج خود می رسد و بعد از گذشت دو تا سه روز به آرامی کاهش می یابد تا اینکه در نهایت چند روز بعد ناپدید می شود. تورم بخشی طبیعی از بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان است و معمولاً نباید باعث نگرانی شود.

ورم بعد از ایمپلنت یا swelling after dental implant می ‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. چند عامل کلیدی که احتمالا علت ورم بعد از ایمپلنت است در اینجا آورده شده است:

Swelling after implant1

۱- واکنش التهابی: ورم بعد از ایمپلنت می تواند ناشی از واکنش التهابی بدن باشد که در پاسخ به جراحی رخ می‌ دهد. سیستم ایمنی بدن ما در پاسخ به کاشت ایمپلنت واکنش التهابی را ایجاد می ‌کند. واکنش های التهابی به طور معمول باعث تورم، قرمزی، درد و حساسیت در محل جراحی می شوند.

۲-عفونت: عامل مهم دیگری که می ‌تواند منجر به تورم در محل جراحی شود، عفونت ایمپلنت است. اگر در محل ایمپلنت عفونت رخ دهد، بدن ممکن است به عنوان پاسخ به میکروب ‌ها و باکتری ‌ها، واکنش ‌های التهابی شدید و ورم بروز دهد.

۳-تنش های مکانیکی: عمل جراحی ایمپلنت دندان و استفاده از ابزارهای دندانپزشکی ممکن است باعث تنش مکانیکی در بافت‌ های اطراف شود که این امر واکنش التهابی را به دنبال دارد. فشارها یا خطا در اندازه‌ گیری های ایمپلنت می ‌توانند منجر به تورم در محل جراحی شوند.

۴- نقص در جراحی: اگر جراحی ایمپلنت دندان به طور صحیحی انجام نشود می ‌توانند منجر به ورم شوند.

۵- حساسیت به مواد ایمپلنت: برخی از افراد ممکن است به موادی که در ایمپلنت دندان استفاده شده، حساسیت داشته باشند. حساسیت به تیتانیوم یا هر ماده ی دیگری که در ایمپلنت به کار برده شده است، می ‌تواند منجر به واکنش‌ های التهابی و در نتیجه تورم شود.

۶- سابقه بیماری عفونی و التهابی: افرادی که به عفونت یا بیماری ‌های التهابی دهان مثل عفونت لثه دچار بوده اند، احتمالا بیشتر در معرض واکنش ‌های التهابی و ورم بعد از ایمپلنت هستند.

کنترل ورم و التهاب

التهاب و ورم پس از دریافت ایمپلنت دندان احتمالا به خاطر مشکلات زیبایی که برای افراد به وجود می آورد می تواند باعث ناراحتی شود. در حالی که هیچ کس نمی تواند برای جلوگیری از ورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان کاری انجام دهد اما نکاتی برای به حداقل رساندن التهاب وجود دارد. این نکات شامل موارد زیر می شود:

۱- استفاده از داروهای ضد درد و التهاب

معمولا دندانپزشکان به بیماران توصیه می کنند برای کاهش تورم و کاهش ناراحتی، از داروهای ضدالتهاب رایجی که احتمالاً در کابینت داروهای خود نیز دارند، مانند ایبوپروفن استفاده کنند. اگر داروها درد و التهاب شما را تسکین نداد، دندانپزشک شما می‌ تواند مسکن قوی‌ تری تجویز کند. اگر دندانپزشک شما مصرف دوره ای از آنتی بیوتیک ها را برای کمک به کاهش خطر عفونت به شما تجویز کرده است، لازم است داروی خود را تا کامل شدن کل دوره مصرف کنید، حتی اگر احساس می کنید که التهاب شما بهتر شده است.

۲-استفاده از بسته های کمپرس سرد

یکی دیگر از راه‌های کاهش تورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان، قرار دادن کیسه یخ روی گونه که نزدیک‌ ترین نقطه به محل کاشت دندان است، می باشد. شما می توانید برای ساختن کمپرس سرد در خانه کیسه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و آن را روی صورت خود قرار دهید. این کار را چند بار در روز و در طول 48 ساعت اول انجام دهید و هر بار بگذارید تا کیسه یخ حدود 15 تا 20 دقیقه بر روی صورت شما بماند.

Swelling after implant2

۳- استراحت و تمدد اعصاب

برای هر کسی که جراحی ایمپلنت دندان انجام می دهد ضروری است که به بدن خود فرصت استراحت و بهبودی پس از جراحی را بدهد. وقتی پس از عمل جراحی به خانه برگشتید، استراحت کنید و عوامل استرس زا را از خود دور کنید، روی تخت خود یا مبل دراز بکشید و سر خود را کمی بالا بیاورید.

۴-نوشیدن مقدار زیادی آب

 با اینکه مسکن ها و آنتی بیوتیک ها به تسکین هر گونه درد پس از کاشت ایمپلنت دندان کمک می کنند، اما آیا می دانستید که نوشیدن آب نیز بهبودی شما را تسریع می کند؟ نوشیدن آب به حفظ تعادل مایعات در بدن کمک می کند و همچنین تولید بزاق را افزایش می دهد، که این مسئله به ویژه در دوران نقاهت پس از عمل بسیار مهم است. علاوه بر نوشیدن مقدار زیادی آب، راه های دیگری نیز برای افزایش روند بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان وجود دارد.

الف)استفاده از آب نمک: این یکی از رایج‌ ترین نکاتی است که دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌ کنند تا بعد از جراحی محل زخم دهان سریع‌ تر بهبود پیدا کنند. توصیه می کنیم حداقل چهار بار در روز و حتما بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده دهان خود را با آب نمک رقیق بشویید. این کار به شستشوی باقی مانده های غذایی کمک می کند، دهان شما را تمیز نگه می دارد و خطر عفونت را به حداقل می رساند.

حال که در مورد موضوع عفونت صحبت کردیم، باید به بیماران این نکته را بگوییم که رعایت نظافت و بهداشت در کلینیکی که جراحی ایمپلنت را انجام داده اند می تواند بر روی سلامت بعد از جراحی آنها تاثیر داشته باشد.

ب)استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست: یکی از راه هایی است که به جلوگیری از گسترش عفونت و بیماری کمک می کند. بیماران و کارکنان کلینیک ها باید هنگام ورود و خروج از ساختمان از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند. همچنین تیم جراحی قبل از جراحی ایمپلنت دندان نیز از ضدعفونی کننده دست استفاده کنند تا خطر عفونت را کاهش دهد؛ زیرا بروز عفونت می تواند باعث شکست عمل ایمپلنت های دندان شوند.

۵- عدم انجام ورزش های سنگین

در حالی که ممکن است برای بازگشت به باشگاه خود عجله داشته باشید، اما ما به بیماران توصیه می کنیم حداقل یک هفته برای شروع مجدد تمرینات ورزشی خود صبر کنند، به خصوص اگر چندین ایمپلنت دندان دریافت کرده اند. بلند کردن وزنه های سنگین و دویدن می تواند درد را افزایش دهد و ممکن است باعث رد ایمپلنت شود. اگرچه یوگا فعالیت ملایم تری است، اما هنوز باید به این نکته توجه داشته باشید که حرکت می تواند بر روی محل ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد. اگر نمی دانید که بهتر است چه زمانی دوباره ورزش را شروع کنید، می توانید از دندانپزشک خود مشاوره بخواهید.

Swelling after implant3

علائم مهم بعد ایمپلنت

در حالی که اکثر افراد پس از جراحی ایمپلنت دندان بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند، آگاهی از عوارضی که ممکن است ایجاد شود، مفید است. مواردی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • درد شدید در محل کاشت دندان
  • ورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان که بدتر می شود (التهاب طولانی مدت)
  • تب شدید

در صورت بروز هر یک از این علائم، ضروری است که در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بتواند عفونت یا هر گونه عارضه دیگری را رد کند. از آنجایی که ایمپلنت های دندانی مانند دندان های طبیعی عمل می کنند، می توانند مانند دندان های واقعی عفونی شوند. اگر درمان زودهنگام از دندانپزشک دریافت نکنند، ممکن است باعث بروز مشکلات بیشتری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *